width=

Anton Heyboer®

 width=  width=

ANTON'S LEVEN
Biografie en
 width=herinneringen
Het Systeem
Anton's eigen website

ARCHIEF
Kunstwerken
Foto's
Documenten
Publicaties

ZIJN FILOSOFIE
Anton zelf en
over Anton

LINKS
Tentoonstellingen
Musea
Privécollecties
Galeries

DIVERSEN
FAQ
Disclaimer
Contact
Nieuwsbrief

 

Anton's leven in beelden en verhalen

 border=  border=  border=  border=  border=
1924-50 1951-59 1960-73 1974-83 1984-2005

 border=

DE BASIS
Levensloop
Chronologie
Kunstenaar

DE VERHALEN
index

Biografie in
beelden

Bezit
Computer
Materiaal
48 Nina
54 Verpoorten
60 Maria
65 Volendam
65 Lotti
74 Marike
75 Joke
76 Domitilla
78 Herbeleven
84 Straatverkoop
85 Kleden
85 Wagenpark
87 Petra
95-2005 werken
99 "IK"
2005 Graf

(Zelf-)portretten

Anton heeft nooit veel persoonlijke portretten getekend. Zijn werk ging over universele beelden, en personen vulden in zijn werk hun diepere betekenis in, zelden hun persoonlijke trekken. Vooral toen er meer vrouwen in zijn leven kwamen.

Toen hij nog alleen was met Maria, kwam zij wel soms herkenbaar op zijn werk voor. Bijvoorbeeld op de grote ets "Het Goede Moment". Hij bestond uit 27 bladen van 70 x 100 cm. en hij heeft jarenlang in Hamburg in het Rundfunkhaus gehangen. Er was een speciale wand voor gecreeërd. Hierop stonden zowel een portret van Maria als een van hemzelf.

Maria  
Maria 1960   Ets "Het Goede moment", onderaan midden.
     
 
Anton 1961   "Het Goede Moment", onderaan rechts
     
Ook zijn eerste vrouw Elza stond op etsen. Ik heb helaas geen goede foto, maar de etsen geven heel duidelijk weer wie zij was.   1953
     
 
1961   In 1999 en 2000 tekende Anton een grote serie zelf-portretten. Allemaal geven zij een beeld van hemzelf, dat misschien niet trek voor trek gelijkt, maar wel zijn wezen altijd indringend weergeeft.
     
 
1966    
     
 
1973    
     
 
1995    
     
 
19..    
     
 
     
     
 
Petra veroorzaakte een stroom van tekeningen met een totaal andere soort vrouw dan hij ooit getekend had. Kleurrijk en heftig.    
     
  Op fotocollages is het natuurlijk duidelijk wie er op staat. Maar toch beeldde ieder niet zichzelf uit maar het oerbeeld waar zij voor stond - of samen voor stonden. In deze samengestelde foto zijn de drie meisjes links het leven, de "orde der creativiteit", en Joke aan de rechterkant beeldt de dood uit. De dood is niet iets negatiefs: het is de kracht die creativiteit aan het leven geeft. Haar gezicht is ook met rood uitgewist: deze kracht heeft geen menselijk gezicht.
TOP

© Anton Heyboer vof
All content: Attribution + Noncommercial + NoDerivatives (by-nc-nd)