Vervolg op Molenpapier
De stapels molenpapier zoals ze in Anton's atelier opgeslagen liggen.
Omdat Anton er zo veel op werkte, hebben we het molenpapier ook gekozen voor de omslagen van de boekjes, die Carin maakt, met teksten en werk van Anton.
Het is sterk en soepel, heel geschikt om op te drukken, en kan op allerlei manieren gecombineerd worden.
Niet alle kleuren hebben we, sommige waren er niet toen Anton het kocht, andere zijn op. Dus we moesten naar de molen voor nieuwe voorraad.
Het was mooi en winderig weer, de molen draaide. Buiten ziet dat er romantisch uit, maar als je binnenkomt word je overweldigd door al die oerkracht. Gigantische raderen, stampers, de beweging wordt door de hele molen heen doorgegeven.
Alles is met de hand gemaakt waardoor het ondanks het geweld toch ‘verwant’ voelt. Alsof de bomen waarvan het gemaakt is, er nog steeds in leven. Ook de Stockholmer teer, waarmee het hout van de molen geconserveerd wordt, wordt uit bomen gemaakt. Door de teer ruikt het er nostalgisch, naar oude schepen en scheepswerven.
Arie Butterman, de molenaar, stond aan de papiermachine. Aan het begin van een lange bak komt de stroom water met lompenpulp op een zeefband terecht, en aan het eind pakt een dikke draaiende rol die dunne laag op. Als er een paar lagen om die rol gewikkeld zitten, gaat er een snee door. Dan pakt Arie het er af en dat is dan een vel papier. Dus de dikte en lengte van de rol bepalen hoe groot het papier is.
“Thaughts” is gebonden in een donkergrijze kleur Zaans bord, gemaakt van heel oude lompen. Toen de molenaar begin jaren zeventig op de molen kwam te werken, lag er een grote hoop vergeten kleding in een hoek. In een van de broekzakken vond hij een bioscoopkaartje uit 1944, dus deze kleren stamden uit de oorlog. De kwaliteit van het papier was ook duidelijk anders, harder en gladder.
Carin aan het werk
Papiermolen “De Schoolmeester” Guispad 3, 1551 SX Westzaan 075-621 44 65
Anton Heyboer, 1924-2005 SITEMAP