alle verhalen:
Biografie in beelden per periode
Chronologie
Losse verhalen over Anton
Anton heeft nooit veel persoonlijke portretten getekend. Zijn werk ging over universele beelden, en personen vulden in zijn werk hun diepere betekenis in, zelden hun persoonlijke trekken. Vooral toen er meer vrouwen in zijn leven kwamen.
Toen hij nog alleen was met Maria, kwam zij wel soms herkenbaar op zijn werk voor. Bijvoorbeeld op de grote ets "Het Goede Moment" hierboven. Hierop staan zowel een portret van Maria als een van Anton zelf. De ets bestaat uit 27 bladen van 65 x 100 cm. en hij heeft jarenlang in Hamburg in het Rundfunkhaus gehangen. Er was een speciale wand voor gecree�rd.
Maria 1960
Ets "Het Goede moment", onderaan midden.
Anton 1961
"Het Goede Moment", onderaan rechts
Anton's eerste vrouw Elsa, 1951.
Elsa met zoon Andries, 1953
1961
In 1999 en 2000 tekende Anton een grote serie zelf-portretten. Allemaal geven zij een beeld van hemzelf, dat misschien niet trek voor trek gelijkt, maar wel zijn wezen altijd indringend weergeeft.
1999-2000
1999
1973
1995
1990
Petra veroorzaakte een stroom van tekeningen met een totaal andere soort vrouw dan hij ooit getekend had. Kleurrijk en heftig.
Op fotocollages is het natuurlijk duidelijk wie er op staat. Maar toch beeldde ieder niet zichzelf uit maar het oerbeeld waar zij voor stond - of samen voor stonden. In deze samengestelde foto zijn de drie meisjes links het leven, de "orde der creativiteit", en Joke aan de rechterkant beeldt de dood uit. De dood is niet negatief: het is de kracht die creativiteit aan het leven geeft. Daardoor is haar gezicht met rood uitgewist: deze kracht heeft geen menselijk gezicht.