Anton Heyboer®

 

 

"Four is earth", 1984

Ets-tekening ("vouwblad") op Hahnemühle papier.

 

 Deze ets is gedrukt toen we nog op de oude gietijzeren Krause pers werkten, maar wel al nieuw papier hadden. Het Van Gelder papier paste wel op die pers, maar het nieuwe papier (Hahnemühle) was groter. Het moest gevouwen worden om er door te kunnen.

 

 

 We noemen deze etsen “vouwbladen”. In de rechterkant van bovenstaande ets is de afdruk van de zinkplaat ook te zien. Wat later schafte Anton een grotere pers aan. Hahnemühle papier is 108 x 79 cm., en volgens mij was dat het papier waarop we vooral drukten. Maar er waren ook twee soorten Italiaans papier: Da Vinci en Michelangelo.
 De ets-tekening "Four is earth" heeft een andere maat dan het Hahne. Het zou een van deze twee Italiaanse kunnen zijn.

 

 

 Rechts de man met steen en het dier. De man met steen heeft ook met cultuur te maken. Hij vangt zijn bloed op en het wordt tot een steen, dus niet tot passie of agressie of dergelijke. Hij heeft het dier (de passie) bij zich, dus waarschijnlijk in bedwang. Het dier is met klei getekend, wat Anton vaker deed, misschien omdat pigment rechtstreeks uit de aarde komt.

 

 

 In de ets staat bovenaan de “confrontatie”, twee figuren tegenover elkaar in een cirkel
 De boompjes zijn “natuur”, daaronder de onschuld, het geknielde figuurtje in cirkel.

 

 

 In het midden, over het centrum van het systeem, is een druksel gedrukt met blauw pigment. Naar boven en beneden een baan die zich versmalt (tussen kosmos en aarde), en een cirkel in het midden. “To pass the center of confrontation is culture” en “The knowing of this makes the isolation in which four is the earth as feelings”

 

 

 “Own collection” (Ton zette vaak een rode of blauwe rechthoek op werk, wat hij voor ons wilde bewaren) “Printed by the artist” “Anton Heyboer 1984”.

last update: 14.11.2018

HOMESITEMAP

© VOF Heyboer-Malomajo
All content: Attribution + Noncommercial + NoDerivatives (by-nc-nd)