Anton Heyboer®

Anton Heyboer

 

Leven als kunst
kunst als leven

Anton Heyboer

  

 

Anton Heyboer 1950-1965

Twee delen in cassette, door Leo Duppen, Juli 2024

Ontelbare afbeeldingen, alle met uitgebreide beschrijvingen. Het verslag van het leven van Anton en Maria in 1959 tot 1965 uit het archief van dr. Piers.
Vele vergelijkingen van afdrukken van etsen en hun overeenkomsten en verschillen.

  In Anton Heyboer. Het grafisch werk 1950 – 1965 wordt voor het eerst een vrijwel compleet overzicht gegeven van het grafische oeuvre van Anton Heyboer (1924 -2005) uit deze periode. Het boek maakt de artistieke ontwikkeling zichtbaar van de Nederlandse graficus, die in deze jaren met zijn etsen en sjabloondrukken nationale en internationale faam zal verwerven.
  Naast de belangrijkste Nederlandse musea, is zijn werk opgenomen in de collecties van onder meer het Museum of Modern Art te New York, de Londense Tate Gallery en het Haifa Museum of Art in Israël.
  Deze roem heeft hij in de eerste plaats te danken aan de honderden meesterlijke etsen die in de jaren 1950 - 1965 onder zijn handen ontstaan, maar ook aan wat hier zijn ‘supportteam’ kan worden genoemd.
  Al vroeg in zijn carrière weet Heyboer zich gesteund door museumdirecteuren, galeriehouders en verzamelaars die zijn werk kopen, tonen en koesteren. Zij zijn het die al vroeg het grote talent van Heyboer herkennen en hem verder helpen in zijn ontwikkeling als kunstenaar. Zij zijn het ook die het speelveld bepalen waarin de kunstenaar kan of soms zelfs moet opereren: de kunstwereld. Hun persoonlijke inzet heeft bijgedragen aan de erkenning en het succes van Anton Heyboer.
  Een hoofdrol is hierbij weggelegd voor plastisch chirurg Jan Hendrik Piers (1917 – 2006). Naast verzamelaar en mecenas wordt Piers begin jaren zestig zijn manager en wat we nu zouden noemen zijn ‘mental coach’.
  Gestimuleerd door Piers bereikt Heyboer in de jaren 1961 en 1962 een hoogtepunt in zijn grafische productie; in 1961 ontstaan ca. 180 etsen, in 1962 ruim 141. Er kan nauwelijks aan de groeiende vraag naar zijn werk worden voldaan.
  Heyboer krijgt solotentoonstellingen in alle op dat moment belangrijke galeries in Europa en Amerika. Zijn etsen worden getoond op de grote internationale kunstpodia: de Documenta II, III en IV (1959, 1964 en 1969), de XXX Biënnale van Venetië (1960), de tweede, derde en de vierde International Biënnale of Prints in Tokyo (1960, 1962 en 1964), de Premio Marzotto (1964).
  Voor deze studie zijn bijzondere bronnen aangeboord, waaruit nog niet eerder is geput. Correspondenties met commissies, museumdirecteuren en kunsthandelaren, alsmede citaten uit de dagboekaantekeningen van Piers, werpen een nieuw licht op leven en werk van Heyboer.
  De filosofische beschouwingen die Heyboer in de etsplaten kraste zijn waar mogelijk in leesbaar schrift omgezet en naast een afbeelding van de betreffende ets geplaatst.
  Een onderzoek van ruim 5 jaar heeft geresulteerd in een omvangrijke publicatie in twee delen van in totaal ca. 800 pagina’ en 1250 reproducties van etsen en sjabloondrukken uit museale - en particuliere collecties uit binnen – en buitenland. Veel van de afgebeelde etsen en sjabloondrukken zijn zelden of nooit eerder gepubliceerd.
  Naast het grafische overzicht bevat Anton Heyboer. Het grafisch werk 1950 – 1965 tekstbijdrages van Lotti Heyboer (over de verschillende etstechnieken) en samensteller Leo Duppen (over de relatie van Heyboer met de kunstwereld, en in het bijzonder met Jan Hendrik Piers)
  De twee delen in cassette is een uitgave van het Anton Heyboer Genootschap Het boek kan besteld worden via https://antonheyboersociety.nl/ en het is te koop bij Museum Jan in Amstelveen gedurende de tentoonstelling Anton Heyboer - levenskunstenaar van 20 juni - 24 november 2024
  De handelseditie € 85,- ( na 1 december € 98,50), excl. verzendkosten
  De luxe editie met een door Joke Heyboer gedrukt etsje € 125,-
  Voor informatie kunt u zich wenden tot Leo Duppen, voorzitter van het Anton Heyboer Genootschap. Mail: Leo Duppen

  • De mens het evenbeeld, 2e staat, 1954

coll. R.Meeuwissen

  • Compositie met systeem en cirkels, 1959

coll. Anton Heyboer Foundation

  • Compositie met ruiten en figuren, 1960

coll. K. Lescornez, Rupelmonde, BE

  • Einde van het zoeken naar kennis, 1962

coll. J.A. Rijsdijk, Kalmthout, BE

  • Versmolten beeld, 1965

coll. R. Kok, Zwolle