| Petra's Heyboer-winkel | 
In aflevering 1-2008 van "Art of Living" (in Maart verschenen)



Op een regenachtige winterdag arriveerden uw verslaggeefsters van 'the art of 
living' bij de boerenschuur in het Noord-Hollandse Den Ilp van wij-len Anton 
Heyboer (1924-2005) en zijn meisjes, zoals hij zijn geliefde vrouwen 
altijd noemde. Aanleiding voor ons bezoek is een expositie in het 
Amstelveense Museum Jan van der Togt, waar vanaf 20 maart een aantal nooit 
eerder vertoonde werken van Anton Heyboer te bezichtigen zijn. Ook vroege werken 
die voor het laatst in de jaren zeventig in het Stedelijk 
Museum geexposeerd zijn, zullen weer in de openbaarheid getoond worden. 
Kleine maar ook metersgrote etsen, fotocollages, tekeningen, de bekende 'Kippen' 
en Vinkeveners', er is een selectie van het beste werk gemaakt dat jaren 
opgeslagen heeft gelegen. Omringd door de indrukwekkende verzameling honden van 
Anton spraken we met zijn vier vrouwen, Maria, Joke, Lotti en Marike, over zijn 
bijzondere levensloop en de invloeden op zijn kunst.
Verborgen kopstukken van Anton Heyboer
Expositie in Museum Jan van der Togt
Anton:
"Ik 
maak geen kunst, mijn leven is kunst."
De legende Heyboer
Anton Heyboer was, met zijn excentrieke polyamoreuze 
levensstijl, al tijdens zijn leven een soort mythe geworden. Zijn kunst werd 
hierdoor wel een beetje ondergesneeuwd, maar toch mag zijn belang als kunstenaar 
niet onderschat worden. Zijn werk is 
opgenomen in talloze museale collecties over de hele wereld en hij is 
diverse malen onderscheiden, zoals een 
Eredoctoraat in de etskunst van de Academie van Florence. Helaas is hij niet 
meer persoonlijk te interviewen over zijn kunst, maar zijn vrouwen hebben 
in geschriften, cd's en films zijn legende levend gehouden.
Heyboer werd in 1924 geboren te Sabang, op het eiland 
Pulau Weh, ten noorden van Sumatra. Vijf maanden later verhuisde het gezin - hij 
had nog een ouder zusje - naar Haarlem. Vele verhuizingen volgden, maar voor het 
uitbreken 
van de Tweede Wereldoorlog keerde het gezin weer 
terug naar Haarlem. In 1943 werd Heyboer opgepakt door de Duitsers en hij werd 
gedwongen om in Duitsland in de wapenindustrie te werken, een ervaring die de 
rest van zijn leven sterk heeft beinvloed. Anton onthult in het
boek 'de filosofie van een oorspronkelijke 
geest': "Ik kwam in Berlijn terecht 
en moest werken bij de Karl Jung fabrieken, waar je vanuit het 
voddenpakhuis werd bewaakt door een Gestapo man, een aardige man, een 
oorlogsinvalide." Hij kreeg roodvonk en difterie en werd overgebracht naar
het Prenz Lauerberg gebouwencomplex. "Ik 
moest de volgende dag helpen dode lichamen te gaan ruimen, want de 
hoofdkwartieren van de Gestapo aan Unter den Linden
waren gebombardeerd en alle koortsvrije 
patienten moesten daarheen. Een Duitse bewaakster keek mij lang aan en 
schreef 's avonds om 5 uur op een papier 'Entlassungs-befehl'. 
Een Poolse vrouw, Sinaida Socolowa bracht het me in de nacht en eigenlijk 
is zij de basis van mijn verdere leven." De hoofdpoort van het complex werd 
bewaakt door een Pool en Sinaida liep naar 
het hokje waar de bewaker zat. "Even later gingen de deuren open en 
stapte ik in de sneeuw met een sneeuwvlakte voor me, vrijheid!" De vrouw 
'Sinaida' keert terug in een grote serie collages waarin hij met foto's, teksten 
en verfstreken haar invloed verbeeldt. Een houtskooltekening op papier (1949) is 
onder meer een prachtig werk dat hij gemaakt heeft na
zijn
vlucht uit Duitsland, toen hij zich moest 
schuilhouden in een klein bootje tussen het riet van de Vinkeveense
plassen. Van dergelijke 'Vinkeveners' heeft 
hij series tekeningen en schilderijen gemaakt.
Systeem als structuur van de ziel
Na de oorlog leidde 
zijn
zwerftocht naar Drenthe en tijdens 
deze route tekende hij diverse 
boerderijtjes die later weer terugkeren in 
zijn werk. Hij ontmoette kunstenaar Jan Kagi en ging met hem naar 
Parijs.. “We leefden van stokbrood en druiven, maar in die tijd kwamen heel 
mooie tekeningen tot stand, de echte Heyboeren. Eigenlijk heb ik
als een 
dier
alles overleefd." Een moeilijke periode in
zijn leven brak aan, Anton 
besloot zich in 1951 vrijwillig op te laten 
nemen in een inrichting in Santpoort. Hij kon daar echter alleen uitkomen als 
hij een onderkomen had. Hij kreeg hulp van
Godfried
Bomans, die hem onderdak bood in 
'Paradijsje’
, een vroeger jachthuis van een grote 
buitenplaats bij Haarlem. Volgens Anton is de mens Heyboer in de 
inrichting verdwenen, maar de kunstenaar in hem overwon, want
hij kwam heel creatief uit zijn 
zielsziekte. Na zijn opname ontwikkelde hij 
ook het zogenaamde svsteem. Het lijkt
voor buitenstaanders een moeilijk te 
doorgronden mix van katholicisme en zenboeddhisme, maar het is een 
symbolische weergave van Heyboer's unieke zienswijze op de wereld. Vrouw Lotti 
vertelt hierover: “ het is essentieel om zijn werk te begrijpen, het systeem is 
de structuur van de ziel hij moest iets vinden, anders werd hij gek, dus het is 
een soort houvast. En met dat systeem kon hij uitvinden waarlangs hij leefde.” 
In zijn werk is het ‘systeem’ een terugkerend element, wat ook op de expositie 
te zien zal zijn. Evenals tekeningen uit de kristallen-serie, Heyboer was 
gefascineerd door kristallen. “ Een van de kenmerken van zijn werk was dat hij 
in één keer en lijn kon neerzetten, die meteen goed was, dat kon Picasso ook. 
Die hij trouwens bewonderde. In het begin van zijn werk werd hij ook wel 
beïnvloed door Van Gogh”, aldus Lotti.
Commune van vrouwen
In 1960 ontmoette Anton de eerste van de vijf bruiden, Maria, waarna in de loop 
der jaren nog vier vrouwen in zijn commune inden Ilp toetraden. Stuk voor stuk 
interessante, intelligente dames, dus Anton moet wel een heel bijzondere man 
zijn geweest dat in hun jonge jaren op hem vielen. Maria, de oudste bruid, maar 
nog altijd met een mooie, sophisticated uitstraling, vertelt: “ ik was 19 en 
Anton was 36, daarvoor was hij ook al drie keer getrouwd.” Het was voor haar 
natuurlijk niet makkelijk toen de tweede bruid zich bij Anton voegde. “ Ik was 
echt gek op hem, dus ik kon het wel begrijpen, maar ik wilde wel weten of ze het 
echt meende, dus niet een avontuurtje, anders vond ik het niet goed.” Ze gunde 
het Anton en ze vertrouwde hem. “ We zijn alle vier helemaal verschillend, we 
hebben alle vier geleerd om elkaar te accepteren, in dat verschillende juist, 
dat is dus heel anders als zo maar lief vinden. 
Als je die verschillen accepteert, dan wordt dat ook aan jezelf 
toegevoegd. Je wordt eigenlijk meer vrouw met
dat deel van die ander erbij. Je kunt die 
ander niet kwetsen 
en daarom zijn we ook zo compleet, omdat we allemaal 
een facet van de anima zijn, het archetypische vrouw-beeld", 
aldus Maria.
De vrouwen hebben ook allemaal meegeholpen aan het 
ontstaan van zijn werk, ze hielpen bij het drukken van de etsen, het teren en 
het inkten. Anton zei altijd: "jullie zijn mijn grootste kunstwerk." Tevens 
hebben ze samen het bouwsel opgebouwd waarin ze leven. Het heeft een heel 
besloten sfeer, die doet denken aan films en verhalen over bijzondere 
gemeenschappen die in harmonie leefden in onderaardse gewelven. Het werd vaak 
sensationeel voorgesteld in de pers, maar hun levensomstandigheden zijn 
behoorlijk primitief, zo zijn er geen luxe sanitaire voorzieningen, 
alleen koud water. Binnen de vrouwengemeenschap heerst een bepaalde taak-verdeling, 
zo is Joke de aanpakker, ze kookt ook, vroeger deed Maria dat ook, maar jaren 
geleden is zij ernstig ziek geweest en zij 
geniet nu van haar rust. Marike heeft veel 
met het werk geholpen, zij was het 'artiestenmeisje'. Lotti 
doet veel 'hoofd'werk, zoals het bijhouden 
van de website en Petra, de vijfde vrouw - die niet aanwezig was bij het
gesprek - runt de galerie annex winkel en 
het terrein daar omheen.
In 1984 verliet Anton de wereld van de kunsthandel en
begon hij zelf met de verkoop van zijn werk. 
Zijn vrouwen, die een VOF hebben 
gevormd, en de kunst zorgden ervoor dat ook zijn verdere leven een 'piece of 
art' werd. Het lintje waarmee hij in 2002 tot ridder in de Orde van 
Oranje Nassau werd onderscheiden, betekende 
voor hem de erkenning door Nederland, in de persoon van Koningin Beatrix. 
Gegeven door een vrouw en hij vond dat alleen
een vrouw zo'n erkenning aan een artiest 
kon geven...
Tekst: Joanna Rooijackers & 
W.D. Young Fotografie: 
Jeroen Leclercq
Brood komt van een 
graankorrel,
Die,
mits de korrel ongeschonden blijft, 
en in goede omstandigheden bewaard,
Eeuwen goed blijft, 
Het graan uit de piramiden van Egypte
kiemt nu nog, 
Een graankorrel geeft dus 
De eeuwigheid weer 
Anton Heyboer
Freek de Jonge zal op donderdag
20 maart de expositie officieel openen.
Anton Heyboer zou hierom zeer ver-heugd zijn geweest, hij bewonderde hem 
en voelde een bepaalde verwantschap met De Jonge.
De expositie is te zien
van 20 maart t/m 4 mei 2008
Museum Jan van der Togt
Dorpsstraat 50 
1181 JE Amstelveen 
www.jvdtogt.nlWilt u de nieuwsbrief in uw inbox ontvangen? Mail dan naar Lotti
![]()
Anton 
Heyboer, 1924-2005    
SITEMAP![]()