Alle boeken zijn uniek, de teksten zijn door Anton met de hand geschreven. Er zijn geen twee boeken met hetzelfde onderwerp. Buiten de handgeschreven tekst tonen de boeken ook dat zij in Anton's handen zijn geweest door kleine beschadigingen.
"Twee vrouwen", pagina 1 en 2
(pagina 1 is de binnenkant van de voorkaft)
want waar is de man in Rusland.
De grote stilte als Rusland is twee vrouwen en de man die dat dient.
Twee vrouwen is in vier vrouwen cultureel en in meer vrouwen het collectief als in M.I.R.
De Westerse man die Russisch is begrijpt er niets van die denkt dat het politiek is.
Rusland is geen politiek
Rusland is moraal
Anton Heyboer 1986
woorden zijn de blokkeringen van het gevoel.
De zinsvorming moet een irrationele achtergrond hebben om het leven religieus te laten zijn. Ieder rationeel besluit moet het moraal dienend zijn.
"Twee vrouwen", pagina 3 en 4
De Koran heeft rationele handelingen. De bijbel heeft dat niet. Er is in de bijbel zoveel ruimte aan vergeven dat religieus creatief zijn uit/met/niet(?) geloven is.
Daarom gebeurde dat in kloosters. De Koran behoeft geen kloosters.
Kloosters was de schuld buiten sluiten om creatief te zijn in het christen zijn. Mijn afzondering is religieus creatief
willen zijn.
Het rationele in onze maatschappij is de abortus en de euthanasie.
De rest is vergeven. Dus het hele leven is gebaseerd op vergeef behalve
"Twee vrouwen", pagina 5 en 6
deze twee uitzonderingen.
Ook de criminaliteit is in het vergeven geraakt.
De maatschappij is dus zeer christelijk behalve de uitzonderingen.
Vroeger waren deze uitzonderingen de oorlogen.
De situatie van nu is dus veel beter want de slachtoffers kiezen zichzelf.
Onschuldigen worden niet meer getroffen.
En er moet
aanvechtbare rationaliteit zijn om het irrationele te doen voortbestaan
Een betere balans is de yin yang balans. Die ligt in het voedsel als basis maar ook in de woorden
"Twee vrouwen", pagina 7 en 8
Het nationaal socialisme waar alles yang was had het Germaanse zaad als yin.
En dat leidde tot het Joden drama.
Teveel yang
Het totale behoud van leven voor na de oorlog leidt tot abortus en euthanasie. Beide yang ingrepen.
Het behoud van leven moet zijn tegenpool creëren.
Anton Heyboer 1987
Toen de man zeer yang was, was de vrouw zeer yin en dit is zeer vrouwelijk.
Nu emancipeert de vrouw door gebrek in de balans
Anton Heyboer 1987
"Twee vrouwen", pagina 215 en 216
Het is dus de man die de emancipatie der vrouw doet.
Zeer vrouwelijke vrouwen zoals de vier vrouwen in Den Ilp creëren een yang man.
De herdershond is yang.
Dat is ook de angst die normale mensen voor een herder hebben.
Geen angst is yang en daar stelt de herder zich onder. Geen angst is dominant.
Anton Heyboer 1987
pagina 216 is de binnenkant van de achterkaft