Anton Heyboer®


 

Leven als kunst
kunst als leven

Anton Heyboer

 

"Sinaïda"

2002-2003 serie over Sinaïda

 

 In Augustus 1943 werd Anton afgevoerd naar Duitsland, voor de Arbeitseinsatz. Hij werd naar Berlijn gestuurd, waar hij moest werken in de Carl Jung fabrieken. Toen hij ziek werd, brachten ze hem naar Prenzlauerberg, een oude gevangenis, waar alle zieken opgesloten werden. Het meisje dat de zalen dweilde was Sinaïda Socolowa, ze was volgens Anton Russisch.

 Sinaïda heeft hem geholpen, om te ontsnappen. Onderweg naar de poort wilde ze een nummertje maken, maar Anton was te verzwakt om dat te kunnen. Het gebaar is hem wel zijn hele leven bijgebleven. Zij werd voor hem het symbool van de vrouw die de kracht heeft om te beschermen, en tegelijk degeen is, die zich overgeeft. In 2002 heeft hij een grote serie collages over haar gemaakt. De foto vond hij in de krant - niet Sinaïda zelf, maar wel haar gebaar.

 

 

 Links Anton met de driehoek van "structuur", rechts Sinaïda met de cirkel van "bescherming".

 De foto vond Anton in de krant. Ze is gemaakt door Boris Michailov, "Case history", 1999. Michailov had in 1999 een tentoonstelling in Amsterdam.

 

 

 "Sinaida - she lives on two places", collage op Hahnemühle papier, 79 x 108 cm.

 In het systeem is punt 3 de moeder die tekort schiet in haar bescherming. Punt 3-met-cirkel is de 'heilige' moeder, de onvoorwaardelijke liefde en bescherming. Sinaïda vertegenwoordigt deze liefde. Op het opgeplakte krantenknipsel een vrouw die op Sinaïda lijkt.

 

 

 "Oidipus complex made to Christ"

Anton vergelijkt de bescherming ook met een Oidipus complex, dat omgevormd wordt tot Christus-zijn.

 

 

 "Mythologic thime"

Mythological time: de tijd is niet meer lineair, maar cyclisch, zoals in het universum zelf.

 

 

 "Stay in Gods thime the mythologic circle"

De foto die Sinaïda representeert wordt na enige tijd vervangen door een andere foto. Niet meer de Russin die zichzelf blootgeeft, maar een in de krant gevonden plaatje van een sensuele vrouw die een rapper in Amsterdam vergezelde. Ook een beeld van "de vrouw", maar met een andere lading.

 

 

 Hij werkt als een bezetene. De vrouw staat meestal in een cirkel, de cirkel van zuiverheid en bescherming. De man staat in een driehoek, de structuur.