Anton's werk 1960-73
"Three she as one" 1973
"Three she as one", 1973 Tekst op de collage: She and she and she is quietness as power as indentity of universal beeing is exccistence. (Als ik naar schrijffouten wees, werd Anton boos. "Dit is geen opstel, op kunst gelden andere regels...")
Er waren twee redenen waardoor ons leven, of Anton's leven, of "Den Ilp" nu ging bestaan als werkelijkheid. De ene was dus die vrouw buiten, die erkenning. De andere was dat voor het eerst de dood zijn intrede deed. Eerst was er een poes overleden, Minet. Maar een poes is niet genoeg gewicht om de dood voor een leefgemeenschap te dragen. Maar toen de Duitse Dog Kunti overleed, was ook de Dood, en daardoor het Leven, aanwezig. Het was het begin van een eigen cultuur, vrij van de om ons heen heersende, Westerse, cultuur. Op een groot aantal etsen uit deze tijd komt de brede rode cirkel voor: het is een geheel, het is rond. Dus als je alle teksten in "gewone" taal vertaalt, staat er: Drie vrouwen als eenheid betekent vrijheid van het fysieke, en dat is het einde van de greep die de maatschappij (deze cultuur) heeft. Het is het begin van de werkelijkheid als waarheid. Het einde van het Westen als cultuur (dat geldt dus voor de invloed van die cultuur op ons leven, niet als einde van de hele cultuur). De dood als Minet (Minet is de naam van de poes). Minet is het eerste dier van Den Ilp dat stierf, en dat verandert Den Ilp (de naam van het dorp is tegelijk de naam die Anton aan onze leefgemeenschap gaf). (De verandering) is Kunti. De dog die stierf is de bevestiging dat onze gemeenschap nu definitief op zichzelf bestaat, met een eigen cultuur los van de Westerse cultuur. De dog Kunti is altijd in Anton's hart blijven leven.
|