Anton Heyboer®


 

Leven als kunst
kunst als leven

Anton Heyboer

 

"Cultuurmaat" en "No Words", 1965

 

"Cultuurmaat"

 Na het vertrek van Ingrid kwam er een ander meisje, Lotti. Met een nieuw en ander karakter, met een andere achtergrond, en dat betekende dat er nieuwe verhoudingen ontstonden.
  Op deze ets wordt de cultuur tegenover de cosmos aangegeven,wat voor een vrouw vooral door haar vrouwelijke afstamming wordt bepaald.

 

 "No Words",

 Ets, blauw ingekleurd. Etsplaat 36 x 46 cm.
 Op Van Gelder papier, 100 x 65 cm.

 

 

 Brief aan Jan Piers, 31 October 1965

"Ons leven en de achtergronden van deze zijde der strijd(?)
"Deze prent is in de biennale te Brella(?) Italie nu alleen ... was maar één inzending mogelijk
Jan inmiddels is het als bovenstaande correctie geworden in 3-cirkel leven Maria Loti en ik steeds gevoed creatie(?) en bepaald door het verstand 8
Ton

Redenen zien
De prent 'ik veracht de mens' is uit twee stukken ik heb ze rood gemerkt op de danstructing(?) Ton (L: dit gaat over de vingerafdrukken op de rand van de bladen)

 

 Jan, de vrouw 6 is er tussen komen te staan, het objectiverend lijdensvermogen 4 heeft in 3-cirkel een buiten het individuele staand levensdoel verworven.

 Jan deze twee figuren zijn overgenomen van het allerlaatste werk dus waar ik nu ben. De tekeningen die de jongens je brengen zijn de laatste 2(?) maanden de uitgangspunten van het werk geweest.

 Het zijn mijn meest persoonlijke werken ze worden je door Maria Loti en mij gegeven. Je was de enige die in het probleem van het schip er was. Ton

Anton Heyboer aan Jan Piers 31 October 1965

Het schuldgevoel opgeheven door de schuld.